מורן-אלויה

מייסדת GUIDE THE WAY, ועמותת פרויקט עסקית – מורן אלויה בראיון אישי על ההצלחה הגדולה

המסע שלה התחיל עם חלום גדול בגיל 17 להקים בית קפה, חלום שלאורך השנים גדל והתפתח לעסק בתחום הייעוץ העסקי עם התמחות בענף המסעדנות. בנוסף לעסק המשגשג GUIDE THE WAY, היא המייסדת של עמותת פרויקט עסקית, עמותה שמונה מעל ל-8,000 נשים עצמאיות, וכן מרצה בכנסים לנשים בתחומי היזמות וניהול העסק. הכירו את מורן אלויה, יזמית מעוררת השראה, משתפת על הקמת העסק, על ההתמודדות עם האתגרים לאורך הדרך ועל קהילת הנשים הגדולה שהצליחה ללכד.

ספרי קצת על עצמך, מי את ומהיכן?  

"אני מורן אלויה, בת 37 , נשואה באושר ואמא לשלושה ילדודס מגניבים. במקור מחדרה ומתגוררת גם כיום. אני מגדירה את עצמי כאדם פרויקטאלי – כזו שאוהבת לרוץ למרחקים קצרים וכך אני נוהגת עם לקוחותיי – לומדים, מפנימים ויוצאים לדרך – הרי לשם כך יצאנו לעצמאות לא?".

לימודים והכשרה?

"יש לי תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בשיווק. מאז שאני עצמאית התשוקה שלי היא ללמוד ומאז ועד היום עברתי קורסים, סדנאות, הרצאות ולימודי אונליין בכל הנושאים שחפצתי בהם באותו רגע (החל בשיווק דיגיטלי, מדיה חברתית וכלה בעיצוב גרפי ומיקרו קופי) היום לשמחתי אני משתמשת בכולם עבור העסק שלי והכי חשוב – עבור לקוחותיי".

מה דחף אותך להתחיל את דרכך כעצמאית?

"מגיל 17 חלמתי להקים בית קפה! הקונספט והרעיון ישבו לי בראש מיומי הראשון כמלצרית. אחרי שנים רבות של ניסיון ולמידה בענף הגעתי למסקנה אחת – בית קפה בבעלותי אני כבר לא רוצה, אבל ללמד אחרים איך להקים אחד כזה – זה החלום החדש.

הפוש הראשון להקים את העסק היה מלחמת ההתשה היומיומית שלי עם כביש החוף והפקקים. הנסיעות למרכז היו מתישות וגבו ממני מחירים כבדים בכל התחומים. אף על פי שעסקתי במקצוע אהוב ביותר (מנהלת המותג של רשת בתי הקפה "אספרסו בר" התל אביבית) החלטתי שדי – הגיע הזמן להשקיע את כל הידע שלי בבייבי שלי. עסק משלי. אמנם הנסיעות היו גורם מכביד אבל ההחלטה הסופית הוכרעה רק אחרי שהבנתי שיש לי מה לתרום לעולם העסקים – ידע, כישורים, יכולות ניהוליות והבנה עסקית נרחבת ועמוקה. רציתי להפוך את עולם המסעדנות למקום טוב יותר, שמנוהל נכון יותר וליזמים והיזמיות לתת את הגב והתמיכה הדרושים כדי להצליח. לשמחתי  – זה עובד!

כך למעשה עם לידת בני השני בחרתי להגשים את החלום ויצאתי לעצמאות. הוא והעסק כבר בני 6 😊 ".

מורן-אלויה
מורן אלויה

תארי את העסק שהקמת, מה הרעיון והחזון מאחוריו?

"את GUIDE THE WAY הקמתי כאמור בשנת 2012 ו-3 חודשים אחריו גם את עמותת פרויקט עסקית. העסק שלי נותן ייעוץ עסקי ושיווקי לעסקים מכל התחומים אולם ההתמחות שלי היא בענף המזון – בתי קפה, מסעדות וכו'. הרעיון המרכזי מאחוריו היה לשנות את הסטטיסטיקות של סגירת עסקים בענף במדינה שלנו. רציתי אז וגם היום, לתת כלים ניהוליים מהניסיון הצבור הרב שלי ומהידע ליזמים ויזמיות בתחום.

עם הזמן הבנתי שאין לעסק מתקדם כמעט כלים בשיווק ללא הדיגיטל המקיף אותנו. כך התרחבנו, נוסף צוות מקצועי, יצרנו מחלקה שלמה של שיווק במדיה חברתית, קידום ממומן, מיתוג, בניית אתרים ועוד. בעצם המטרה היא לתת מעטפת מקצועית לכל הצרכים של עסקים באשר הם.

נשות הצוות שלנו כיום מתמחות במגוון תחומים, ביניהם: תכנות, ניהול והקמת קמפיינים במדיה, עיצוב גרפי, ייעוץ עסקי ועוד ובכל התחומים הנוספים אנו משתפות פעולה עם מקצועניות מרחבי הארץ. כן – רובן פרילנסריות נשים. למה? כי אנחנו אוהבות לעבוד עם נשים, מפרגנות לקולגות ובעד העסקה נשית כוללת (כל עוד היא מקצועית וברמה הטובה ביותר כמובן)".

מהם השירותים שאת מציעה ללקוחותיך?

"במחלקת הייעוץ העסקי ניתן ייעוץ עסקי ושיווקי לענף המזון ולעסקים קטנים ובינוניים. החל בבניית תכניות עסקיות ובדיקות כדאיות וכלה בייעוץ לעסקים במשברים. בשיווק הדיגיטלי אנחנו עוסקות בניהול וקידום במדיה החברתית (פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין), מיתוג ועיצוב גרפי, בניית אתרי וורדפרס וקידום בגוגל. כל מה שעסק צריך כדי להצליח – זה כאן!".

מורן-אלויה
מורן אלויה

מני 3 סיבות שלדעתך בגללן העסק שלך הצליח וגדל לאורך הזמן.

"נחישות, חדשנות ויצירתיות. הנחישות הוכיחה את עצמה בעיקר בתחילת הדרך והיום – הנחישות לעשות את הכי טוב שיש, לבנות מוניטין ולעבוד קשה כדי לשמר אותו. בהמשך הנחישות שירתה אותי מול ספקים שונים והשגת מטרות שהצבתי לעצמי ולנו. חדשנות היא מרכיב עיקרי אצלנו כי התחומים שהם אנו עוסקות הם דינאמיים ודורשים התחדשות והתעדכנות לאורך כל הדרך ובתדירות גבוהה. יצירתיות היא חלק בלתי נפרד מאתנו והיא לטעמי מה שהופך את העסק שלנו למוצלח – יצירתיות במתן פתרונות, בהשגת יעדים, בטיפול באתגרים לנו וללקוחותינו. בכל פן בכל אחד מהשירותים שלנו יש צורך ביצירתיות – החל בייעוץ העסקי וכלה בבניית אתרים".

איך את מתמודדת עם התחרותיות בתחומך?

"תחום הייעוץ העסקי ותחום הדיגיטל שניהם מוצפים ועמוסים בתחרות ואני מברכת על כך. תחרות היא יתרון ומבריאה עסקים בכך שהיא גורמת להם לא לשקוד על השמרים, תמיד לחדש ולגוון, לשמר הצלחות ולהניע את הגלגלים כל הזמן קדימה, אחרת – זו לא עמידה במקום זה ממש נזק לעסק. אני בעד תחרות ושפע הוא אחד העקרונות שמנחים אותי בהמון נקודות בעסק – יש מקום לכולם וכל אחד בפני עצמו, אין שני לו".

מורן-אלויה
מורן אלויה

כיצד את מקדמת את העסק שלך?

"כחברה שעוסקת גם בדיגיטל אז כמובן שפייסבוק הוא המרכיב המרכזי שלנו בשיווק, אבל גם נטוורקינג איכותי, קידום בגוגל, פיתוח קשרים עסקיים ויצירת קהילה משותפת, כל אלו עובדים לנו נהדר".

ייסדת את עמותת פרויקט עסקית – איך ולאיזה מטרה הקמת את העמותה?

"יחד עם הקמת העסק הפרטי שלי צפה תחושת הבדידות, להיות עצמאית בענף מאוד גברי, עולם הייעוץ העסקי ועוד לענף המזון, זה לא עניין של מה בכך. עמותת פרויקט עסקית קמה בעקבות קבוצת פייסבוק שניהלתי של נשים עצמאיות מהאזור שלי. לא תכננתי שהיא תהפוך להיות ארגון כל כך משפיע על היזמות הנשית בישראל. אבל למציאות היו תכניות אחרות עבורי. כך למעשה מקבוצת פייסבוק בה יזמתי מפגשים אקראיים בהם הזמנתי עצמאיות להרצאות שלי – הפכנו לעמותה מדהימה, עם 12 נשות צוות יזמיות מוכשרות ואנחנו כאן כדי להישאר".

עד כה ארגנת בהצלחה רבה מספר כנסים של עמותת פרויקט עסקית, למי הם מיועדים ומה הם כוללים?

"הכנס הראשון של הפרויקט התקיים בחדרה, בו תוכננה הרצאה על עריכת תכנית עסקית. לכנס הגיעו 120 נשים והלב שלי החסיר פעימה. ההתרגשות הייתה מטורפת, התגובות עוד יותר והפרויקט זכה לסיקור רחב בעיתונות ובכל האזור. ככל שגבר הביקוש כך החלטנו להתרחב ולספק לנשים עצמאיות בכמה שיותר אזורים בארץ את הכלים הלימודיים שלנו לניהול מוצלח, עסק משגשג ודרך מהנה שזה חשוב לא פחות.

הפרויקט היום פונה לעצמאיות וכאלו שרוצות להיות עצמאיות בכל הארץ ומקיים שנת לימודים אקטיבית מגוונת על פי תכנית לימוד חדשה בכל שנה. נשים שהתחילו עם הפרויקט בשנתו הראשונה היום מנהלות עסקים מצליחים, חלקם בינלאומיים ועובדות עם מותגי על בין היתר. לשמחתנו מעטות הנשים שהצטרפו אלינו ובסופו של יום סגרו את העסק ואחוזי ההצלחה העסקית של המצטרפות לעמותה עומדים על 96%!

בשנה שעברה כשהדלקתי משואה בעיר הולדתי לכבוד היזמות הנשית זה היה אחד מרגעי השיא המרגשים ביותר עבורי. אבל רגעים מרגשים יש אצלנו בכל כנס וסדנא לאורך השנה 😊 היום חברות בפרויקט למעלה מ-8000 נשים ואנחנו גאות בכל אחת ואחת מהן על ההחלטה והאומץ להיות יזמית בראש ובראשונה ועל ההשקעה שלהן בידע, בעצמן ובעסק שלהן כשהן מגיעות ללמוד יחד אתנו בכנסים והסדנאות".

מורן-אלויה
מורן אלויה

טיפ ליזמית צעירה?

"קודם כל לצבור המון ניסיון ולא לצאת לשוק לפני שיש לך כמה שנים של רזומה ולקוחות מרוצים בדרך. לא להיכנע לעבודה ב"חינמיים" כי אין לזה סוף וגם על בארטרים אני פחות ממליצה. את שווה כסף? תדרשי אותו! בלי פחד. ההצלחה תבוא עם איכות הביצוע – מקצוענות ויושרה הן שתי דרישות קריטיות במקצוע הזה וכדאי לאמץ אותם ללא פשרות".

דמות נשית חזקה שנותנת לך השראה?

"אין אישה בעולם שהיא לא השראה עבורי, אבל הכי הכי זו אמא שלי. ההגדרה המילונית לחוסן ועוצמה".

פתגם שמנחה אותך?

"הפתגם של איינשטיין הוא נר לרגליי – ידע הוא ניסיון, כל השאר זה סתם מידע".

מה הבלוג/מגזין האהוב עליך?

"אני עוקבת באדיקות אחרי מגזין העסקים GO MORE וגם כותבת בו מידי פעם, אוהבת מאוד את הבלוג של שירן גורש דהן – 'אימא'גן מאם' שעוסק בתחום האימהות והפרעות הקשב וכל סופ"ש קוראת לפחות מאמר אחד בבלוגים מקצועיים מגוונים כמו 'יזמניק', 'פיקסל' ועוד".

מה בעתיד – לאן רוצה להתפתח?

"לגדול ולהתרחב, מיזם או רעיון חדש ומהפכני לפחות אחת לשנה, צוות של עוד לפחות 3-4 תותחיות ואולי גם קצת פעילות בינלאומית – כשהילדים טיפונת יגדלו".

למי שמתעניינת באירועים של עמותת פרויקט עסקית ויצירת קשר

מידי חודש מתקיימים קורסים וסדנאות בתחומי הדיגיטל וניהול עסקים. וכן מומלץ מאוד לכל עצמאית להגיע לאירועים של פרויקט עסקית שמתאימים לכל תחום עניין. למידע נוסף מוזמנות לעקוב בעמודי הפייסבוק ובאתר העמותה.

אהבתם/ן? שתפו ברשת!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

my vibes by yanna berman

ברוכות הבאות למגזין מיי וייבס! למידע נוסף אודות המגזין לחצו כאן»

FOLLOW MY VIBES
הרשמה לניוזלטר
דילוג לתוכן